dimecres, 18 de setembre de 2019

Dijous, 8 Octubre 2015, 10:00 | Categoria : Les Rutes del Centre
Tags :

3 Pantà Elx Rutes Centre Cultural Castellut

A l’eixida del pont del Bimil•lenari està el camí cap al Pantà d’Elx. Allí havíem quedat amb els amics d’El Tempir perquè ens acompanyaren en aquesta ruta per les seues terres. Més de cinquanta persones de les més diverses edats ens esperaven. Ens vam dirigir a un berenador amb bon espai per aparcar.

4 Pantà Elx Rutes Centre Cultural Castellut

Acompanyats per algunes explicacions vam començar la ruta, paral•lela a una séquia i que anava passant per diverses restes del que van ser obres d’aprofitament hidràulic per al Camp d’Elx: séquies, aqüeductes, túnels, trestalladors, represes,… Un ric patrimoni que ens parlava de moments en què el camp era el principal mitjà de vida de molta gent. Apleguem a la base del Pantà, espectacular, i l’amic Rubén ens fa les explicacions oportunes, segle XVII, una de les tres primeres, la primera cóncava… una obra singular, amb no poques dificultats per al seu aprofitament: salinitat, pols de les extraccions de marbre… Pugem a continuació per l’escalinata fins la part superior, on ens sorprén l’extensió de la presa, que està plena, sobreixint.

1 Pantà Elx Rutes Centre Cultural Castellut

Després de les fotos de grup se’ns plantegen dues opcions, pujar al Castellar de la Morera o esquivar-lo, planejant per la vora del Pantà. Optem majoritàriament per pujar, crestejant i contemplar les restes del que va ser un poblat musulmà, poc excavat pel que es veu, però d’una gran superfície. Les vistes són relaxants. Enfilem l’empinada baixada i peguem un mos a l’ombra d’unes palmeres i tamarits.

2 Pantà Elx Rutes Centre Cultural Castellut

Vam continuar vora un aqüeducte, de pedra de factura magnífica i d’un llargària més que considerable, fins la cua del pantà, vam travessar el riu Vinalopó i ens vam dirigir al Pont dels Cinc Ulls, un altre aqüeducte que salva un barranc per conduir l’aigua i després, encara un altre, aquest de Quatre Ulls, també ben espectacular. Anem retornant per l’altre costat del Pantà fins deixar enrere la paret. Per evitar un bon rodeig, saltem un parell de sèquies que posen a prova l’agilitat del personal. Cap incident!
Un desitjat arròs amb crosta, en bona companyia, ens deixa plenament satisfets!

Moltes gràcies als amics d’El Tempir, especialment a Enric i Rubén, per la seua amabilitat.

Google has deprecated the Picasa API. Please consider switching over to Google Photos