Amena presentació del primer manual sobre perfeccionisme infantil
Estem gaudint de veres d’aquests Encontres Literaris dedicats a presentacions de llibres d’autors locals. Les dos xarrades que s’han esdevingut a la Sala Jove de la Casa de Cultura han estat interessantíssimes, tant per la importància i la qualitat dels llibres presentats, com per la destresa oratòria dels seus autors-presentadors: Sergi Gallego i Maria Vicent. No en va aquests dos professors universitaris van obtenir el doctorat en les seues matèries respectives (Ciències Físiques i Investigació Educativa) amb sengles Excel·lents Cum Laude i Premi Extraordinari, la qual cosa demostra la seua capacitat i preparació extraordinàries.
En la segona d’aquestes presentacions, Maria Vicent Juan va fer un resum reeixit de l’obra: El niño perfeccionista, más allà de la excelencia de la qual és coautora juntament amb Cándido José Inglés Saura i José Manuel García Fernández.
La castelluda Maria Vicent treballa com a Professora Ajudant Doctora al Departament de Psicologia Evolutiva i Didàctica de la Facultat d’Educació de la Universitat d’Alacant. És coautora dels contes infantils “Mi primer día de cole” i “Miguel y su primer día de cole”, dins la col·lecció “PsicoCuentos” de l’editorial Pirámide.
Presentada per Cristina Francés, mestra d’Educació Primària, Maria va explicar al nombrós públic assistent el més essencial del contingut del llibre, una obra que esdevé l’únic manual sobre perfeccionisme específicament infantil existent fins ara. Un llibre que ha estat escrit amb l’objectiu de dotar psicòlegs, docents i pares amb fills perfeccionistes de coneixements i estratègies útils per a abordar aquest problema des de la infantesa.
Maria va recolzar la seua exposició amb projeccions en power-point i va interactuar amb el públic. Va fer una interessant distinció entre els xiquets que cerquen l’excel·lència i els xiquets perfeccionistes. Els primers tenen més tolerància al fracàs, accepten els seus errors, no es frustren fàcilment. Els xiquets perfeccionistes s’autoimposen unes metes tan elevades que amb freqüència resulten impossibles d’assolir, són incapaços d’estar satisfets amb ells mateixos fins i tot quan obtenen un resultat excel·lent. Encara que és possible endevinar alguns beneficis d’aquesta forma de ser, allò cert és que constitueix un factor de vulnerabilitat psicològica que, a la llarga, predisposa cap al desenrotllament d’una gran quantitat de psicopatologies, com la depressió, l’estrés, l’ansietat, etc.
Dividida en sis apartats o capítols, l’obra no només s’ocupa de definir les característiques dels xiquets perfeccionistes, de descriure els procediments que poden usar-se per a la seua avaluació o de mostrar la seua relació amb la psicopatologia, també se centra en la intervenció i el tractament, en les tècniques aportades per la investigació i adaptades per a ser aplicades a la població infantil, oferint també orientacions per a pares i docents.
Diverses preguntes del públic i la signatura d’exemplars per part de l’autora van tancar l’acte.