Les Rutes del Centre: Senda dels Riberers – Benissa (Marina Alta) 3.12.17

dilluns, 18 desembre 2017, 17:07 | Categoria : Les Rutes del Centre
Tags :

Deixem els cotxes al cementeri de Benissa, d’on ix la ruta que anem a fer. Primerament comencem a caminar pel camí vell de València, paral·lel a l’autopista, que va baixant suaument vora un barranc, la Gola de Senija, entremig de bancals d’oliveres i garrofers. Els dos vessants de la serra, com és comú per aquesta comarca, estan repuntats de marges de pedra seca d’origen centenari… Quanta faena i quina poca recompensa per a tant esforç! Despistats, xarrant, ens en passem del punt on havíem de deixar el camí i hem de tornar enrere quan ens n’adonem; agafem una senda en pujada, forta, que ens aboca a un altre camí; l’agafem cap a l’esquerra i prompte apleguem a la indicació de Font de la Mata. Ens hi acostem i quedem bocabadats; si la passada setmana vam trobar una mata de llentiscle espectacular, aquesta és increïble: considerada arbre monumental, se li calculen cap a 800 anys i és, segurament, el llentiscle – la Mata- més gran del País Valencià, amb dos peus, un horitzontal i altre vertical, aquest amb 2’75m de perímetre de soca, 5’5m d’alçada i 9m de copa… Patrimoni vegetal valuosíssim, ha estat testimoni de la història del nostre poble, des de temps dels musulmans. Una font, un aljub i uns preciosos abeuradors completen el paratge, situat en l’assegador entre Gata i Benissa. Fem un mos en un mas veí, ben assolellat, però en ruïna al costat d’un bonic aljub i amb el Montgó i el Mediterrani enfront de nosaltres.

Continuem la marxa i ens endinsem per una ombria preciosa, amb una rica vegetació, el Barranc de Canela, una còmoda senda ens porta fins el Mas de Canela, també en estat ruïnós que, pel seu tamany, deuria ser bastant important. Retornem uns metres i mamprenem una pujada exigent que ens durà al cim dels Serrellars. Espectacular observatori de la Marina Alta: Oltà, Bèrnia, Segària, Cullera, allà lluny el Penyagolosa i la costa castellonenca, Montgó, La Nau, el Puig de la Llorença, el Penyal d’Ifac… tot banyat pel Mediterrani i, al fons, Eivissa, clara com mai (vam pensar que a l’esquerra estava Mallorca, però una visió posterior de les fotos ens du a la teoria que és tot Eivissa, però que modifica totalment la idea que teníem de la imatge de l’estimada illa veïna). Comencem una baixada per una zona càrstica que ens porta, ja en direcció a Benissa, a un camí més transitat que, en descens i entre bancals cultivats i xalets ens aboca a la plana. Algun riu-rau ens du al cap la importància que el raïm i la pansa han tingut per aquestes terres… però igual això és motiu d’una altra ruta, no?

Preciós matí, cel net després d’uns dies ventosos, oratge fantàstic i paisatge meravellós! Uau!